Alla inlägg under mars 2011

Av Ida Petterson - 30 mars 2011 18:38


När jag gräddar pannkakor  ;)


   

 


Grönsakssoppa med grovt bröd. Brödet är tyvärr inte hembakat. Men soppan är såklart!


Recept: Ca 8 portioner

Olivolja

5 medelstora morötter

5 medelstora potatisar

Två gullökar

Några brocollikvistar, jag hade bara djupfrysta hemma

Några blomkålskvistar

2 liter vatten 

Salt o peppar

Rosmarin

Grönsaksbuljong


Gör såhär:


Skala alla grönsaker och skär ner i små bitar men ändå ganska stora. Fräs ihop med olivolja och dina kryddor. Sedan i med din buljong, jag hade endast tärningar hemma. Därefter i med ca 2 liter vatten. Känn efter vad du tycker räcker. Låt detta koka ihop tills rotfrukterna mjuknats. Sist i med den frysta brocollin och blomkålen. Detta görs för de annarns blir för mjuka och inte behöver kokas så länge. Näringen tas bort. Smaka av med lite med kruddor om det behövs före servering. När alla grönsaker blivit mjuka är soppan klar! Servera med bröd.


   


 Pannkakor


2 ägg

50 g smör

8dl mjöl

0,5 tsk salt

0,5tsk socker

8 dl 


Gör såhär:

Blanda ihop alla ingredienserna väl. Men smält först smöret som du sedan blandar i smeten. Låt det svälla någon minut och bärja sedan grädda dina pannkakor. Ta ganska mycket smör inför varje pannkaka för att undvika att du bränner dem så lätt.


Servera med socker eller kanske till och med lite lättvispad grädde och en klick jordgubbssylt. Sen är det bara att börja njuta! Smaklig spis / Ida




Av Ida Petterson - 25 mars 2011 14:46

 


   

Igår på mammas födelsedag lagade jag mat igen. Denna gång egna hamburgare och egna hamburgarbröd. Mamma gjorde dressingen.


Hamburgarbröd:


Ingredienser:

25 g smör 

2,5 dl mjölk (kanersättas med vatten) 

25 g jäst

0,5 tsk salt

1 tsk socker

7 dl vetemjöl

Sesamfrö  


Gör såhär:


Smält smöret. I med mjölken och värm till 37 grader, fingervarmt. Smula sedan jästen i en bunka och i med den fingervarma mjölken. Blanda väl. Sedan i med salt, socker och sist vetemjöl. Arbeta in degen väl och låt jäsa i 30 min. Därefter delar du degen i 10 delar. Rullar dem till tio bullar och lägg därefetr på dina plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa 10 minuter. Därefter tar du en till plåt och har ett balplåtspapper över dina bullar och trycker ner bullarna med min plåt. De ska bli lite platta. Låt sedan jäsa under handduk ytterliga 30 minyter. Pensal sedan med uppvispat ägg och strö över sesamfrön. Grädda i 250 grader i 8-10 minuter.


Under tiden degen jäster för första gången kan du börja blanda din köttfärsblandning. Krydda endast med salt och peppar. Svart som vit. I med lite vatten. Mjukna upp din färs med händerna och börja mäta ut dina burgare. Jag vägde mina till ca 180 g. Stora och fina. Platta sedan ut dem och börja steka. Stek först på hög värme men sänk sedan ner till medel så de inte bräns.


Dressingen: Blanda lite creme fraiche, tomatpuré, majjonäs, salt och peppar. Skär inlagdgurka i små små tärningar blanda sedan ner det. Pressa sist i en klyfta vitlök. Sedan är dressingen också klar!


I våra hamburgare hade vi skuren grönsallad, gurka tomat och rödlök. Supergott!! :)

Smaklig spis! 




Av Ida Petterson - 25 mars 2011 14:30

 

   

Ingredienser:

125-150 g smör/ margarin

5 dl mjölk 

50 g jäst

0,5 tsk salt

Ev. 0,5 tsk kardemumma 

1 dl socker

14-15 dl vetemjöl (Känn efter hur mycket)


Fyllning:

Smör

Socker

Kanel


Ägg till pensling. 


Gör såhär:


Smält smöret.  I med mjölken. Värm till fingervarmt 37 grader. Smula ner jästen i en matbunke eller din asstisten. Därefter blandar du ut det med din fingervarma mjölk. Sen i med alla kryddor. Därefter sist mjölet. Var försiktig med de, ta lite i taget så det hinner bakas in. Ta inte för mycket så degen känns hård. Den ska vara hyffsat mjuk. Den arbetade degen jäster du nu i 30 min. När det gått 30 minuter bakar du dina bullar. Dela degen i två delar. Kavla ut dina delar. Bre på med din fyllning och rulla sedan in. Dela i 2-3 cm stora bitar och lägg i bullformar. Starta ugnen på 250 grader. Låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla därefter med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Så färdigt att grädda! 8-10 minuter i ugnen.






Av Ida Petterson - 21 mars 2011 13:31

Ja har haft dataproblem med virus och icke fungerande internet. Allt på en gång känns det som.. Nu har också datorn hemma, den stationära krashat. Men den går fortfarande att laga, hoppas jag. Jag har ju nu en lånedator av Robin, men han säger att jag fått den, men vill ej ta emot. Skitsamma, det är en Mac, några år gammal, och jag förstår mig inte riktigt på den. Speciellt inte när jag ska föra över bilder från kameran till datorn. Den vill ibland.. Konsigt. För jag hittar liksom inte "Den här datorn" där man kan se vilka usb det är inne på datorn. CP! Hjälp tack!


Nu har jag i alla fall några bildr att visa. Jag överraskade pojkvännen genom en romantisk ostbricka.



Med hjälp av lite fantasi för att glädja pojkvännen, bästa tjejkompisen eller sin mamma. Jag köpte bara en ost, gillar inte mögelost. Men sen köpte jag lite frukt, vindruvor, passionfrukt ock kiwi. Och lite kex så blev kvällen räddad. Dessutom lite dricka i form av mousserande. Sött och fruktigt var det.


Av Ida Petterson - 14 mars 2011 19:58

Brist på inspiration...:(

Av Ida Petterson - 3 mars 2011 19:34

Bra sidor du kan köpa köksgrejer är på:


http://www.bagarenochkocken.se/


http://royaldesign.se/


På royaldesign köpte jag min första kockkniv. ;) Till ett superpris!


 

Av Ida Petterson - 3 mars 2011 18:05



Recept:


Pajdeg:

3 dl vetemjöl

150 g margarin/smör

2-3 msk vatten

0.5 tsk salt


Försök ha rumstempererat smör, det underlättar. Blanda alla ingredienserna väl, i en matberedare eller förhand. Jag gjorde förhand vilket gick jättesnabbt.  Därefter plattar du ut degen i din form så jämt du bara kan. Du kan för bästa resultat använda en kavel. När detta är klart gräddar du den i ugnen på 200 grader i ca 10-15 min. Tills den inte är mjuk längre.


Under tiden när pajdegen gräddas kan du göra din köttfärsfyllning.


Köttfärsfyllning:

2 st rödlökar

1 schalottenlök

Ca 500 g köttfärs, jag hade blandfärs.

Tacokrydda

En burk tacosås medium (för smak, gillar du hetta kan du ju ta stark sås)

Salt och peppar efter smak


Ovanpå köttfärsfyllningen:

Smulad majsbröd /båtar(?!)som du har till dina tacos.

Några tomater (jag hade cocktailtomater.)

4 dl creme fraiche

4 msk majjonäs



Finhacka löken. Bryn tilsammans med köttfärsen. Därefter i med tacokryddan och tacosåsen. Sist avsmakar du med salt och peppar. Var försiktig med salt och peppar, smaka av innan du kryddar mer. OBS! Det kan finnas en del salt och peppar i tacokryddan eller tacosåsen.


När pajdegen är färdig kan du direkt ha i din köttfärsfyllning. Samt skiva någon tomat ovanpå. Jag tog denna gång cocktailtomater då jag inte hade något annat hemma. Sen om du vill kan du smula ner lite majsbröd ovanpå. Därefter häller du över din majjonäs/creme fraichefyllning som du enkelt vispar ihop och sist på med den rivna osten.  KLAR!


Till servering passar en coleslaw sallad.







Av Ida Petterson - 3 mars 2011 16:33

Idag hade jag noll inspiration.. vilket också har varit stor anledningen till att jag inte bloggade igår. Men till idag.. saknade ju inspiration.. försökte ta tag i det och det gjorde jag. Ut med hundarna som vanligt, ta disken, städade nedervåningen..sen när jag är i ett kök blir det liksom bara så att ja då börjar man laga något. Så detta flipp resulterade i en tacopaj. Supergott luktar det i hela huset nu och jag bara längtar till mamma och Lasse kommer hem tills vi ska käka!! Sen hade ju inte en iskall PEPSI inte suttit fel till maten?!?!?!

Presentation


Hej! Välkommen till min matblogg. Ida heter jag och här hittar du recepten på vardagsmaten, helgens käk och mycket mer. Kommer tipsa om massa!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards