Alla inlägg den 1 mars 2011

Av Ida Petterson - 1 mars 2011 15:19

För några veckor sedan hade en av mina bästa vänner en födesledagsmiddag. Den var underbar. Tänkte bjuda på bilder på de tre rätter hon bjöd på och berätta vad det var.



Supergod bål innehållande vittvin, fruktsoda (var det det Sanne?! eller var det sockerdricka),frysta hallon och kiwiskivor. Det är ju säsong på kiwi dessutom, vilket betyder att de också är mycket billiga. 


 

Ni får ursäkta skuggan ni ser på vissa bilder. Men här har vi förätten som var en tunnbrödkorg fylld med laxröra. Jag vet inte riktigt hur hon gjorde korgen men ska fråga henne en gång till för att vara säker. Laxröran blandade hon nog med creme fraiche och majonnäs och rödlök. Jag älskar verkligen alla sorters lök. Återkommer hur man gjorde korgen!


 


Oxfilén som var rosa och fin. Om ni frågar mig ska nötkött ätas mediumstekt. Denna var först stekt för att få fin färg och sedan in i ugnen. För att få den mediumstekt ska temperaturen ligga mellan 58 grader - 60 grader. Använd en termometer för att vara helt säker!


 

Till varmrätt bjöds det på oxfilé provencale. Det är tunt skivad potatis som man försteker sen in i en form tillsammans med köttet. Vitlökssmöret har du förberett innan och när köttet börjar bli klart lägger du ditt förbereda smör ovanpå köttet och låter det smälta i ugnen.



Till dessert bjöds det på päronhalvor med after eight. Detta låter du ha i ugnen tills chokladen smält. Servera kan du göra med glass eller lätt vispad grädde. Du avgör själv. Vi fick vaniljglass.


En super födelsedagsmiddag som jag blev grymt imponerad över.


Tackar för mig så länge!

Presentation


Hej! Välkommen till min matblogg. Ida heter jag och här hittar du recepten på vardagsmaten, helgens käk och mycket mer. Kommer tipsa om massa!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards