Direktlänk till inlägg 3 mars 2011

Idas tacopaj

Av Ida Petterson - 3 mars 2011 18:05



Recept:


Pajdeg:

3 dl vetemjöl

150 g margarin/smör

2-3 msk vatten

0.5 tsk salt


Försök ha rumstempererat smör, det underlättar. Blanda alla ingredienserna väl, i en matberedare eller förhand. Jag gjorde förhand vilket gick jättesnabbt.  Därefter plattar du ut degen i din form så jämt du bara kan. Du kan för bästa resultat använda en kavel. När detta är klart gräddar du den i ugnen på 200 grader i ca 10-15 min. Tills den inte är mjuk längre.


Under tiden när pajdegen gräddas kan du göra din köttfärsfyllning.


Köttfärsfyllning:

2 st rödlökar

1 schalottenlök

Ca 500 g köttfärs, jag hade blandfärs.

Tacokrydda

En burk tacosås medium (för smak, gillar du hetta kan du ju ta stark sås)

Salt och peppar efter smak


Ovanpå köttfärsfyllningen:

Smulad majsbröd /båtar(?!)som du har till dina tacos.

Några tomater (jag hade cocktailtomater.)

4 dl creme fraiche

4 msk majjonäs



Finhacka löken. Bryn tilsammans med köttfärsen. Därefter i med tacokryddan och tacosåsen. Sist avsmakar du med salt och peppar. Var försiktig med salt och peppar, smaka av innan du kryddar mer. OBS! Det kan finnas en del salt och peppar i tacokryddan eller tacosåsen.


När pajdegen är färdig kan du direkt ha i din köttfärsfyllning. Samt skiva någon tomat ovanpå. Jag tog denna gång cocktailtomater då jag inte hade något annat hemma. Sen om du vill kan du smula ner lite majsbröd ovanpå. Därefter häller du över din majjonäs/creme fraichefyllning som du enkelt vispar ihop och sist på med den rivna osten.  KLAR!


Till servering passar en coleslaw sallad.







 
 
susanne

susanne

3 mars 2011 19:26

underbart gott och vad härligt att få sätta sig till dukat bord
kram mamma

http://margitohlsson.blogg.se

Ida Petterson

3 mars 2011 19:31

tack så mycket mamma! så lite så :) Love u

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida Petterson - 12 april 2011 17:04


  Idag har det regnat hela dagen..:( Så jag fick agera lite. Så jag bakade ihop en sats kladdkakecupcakes. Sedan lät jag dem svalna lite och spritsade på med lite grädde. Ströslade på med lite nyhackad choklad för syns skull ;)   Ingredienser ...

Av Ida Petterson - 11 april 2011 17:56

Hejsan! Jag och älskling gjorde en kycklinggryta tillsammans igår. Fast denna gång med curry som huvudkrydda. Den blev super. Har tyvärr ingen bild på den då inte kameran var tillgänglig men receptet på den dyker snart upp!!   Puss så länge!   ...

Av Ida Petterson - 7 april 2011 19:16

        En liten blomvariant som man kan fixa till när det är bjudning. Blommorna hade börjat vissna då klippte mamma bort de fula och behöll de fina och skapade denna fina kreation.  Med lite fantasi kommer man långt!         Jag ka...

Av Ida Petterson - 7 april 2011 18:42


  Torsdagen spenaderade jag såklart eftermiddagen framför spisen, den här gången med mamma. Hon hade hittat ett superinteressant recept i en mattidning.  Nämligen en kalkonfilégryta med linser och till de bulgur och en klick crème frachie. Jag tär...

Av Ida Petterson - 6 april 2011 14:38


  (Vi hade kalas i lördags och hade ca 15 vuxna personer att laga mat till, men minska bara mängden efter din bjudning.)   Fläskfilégryta med dragon    (ca 15 portioner)    Ingredienser   3st gullökar 5 filéer 2 msk torkad dragon 2 ...

Presentation


Hej! Välkommen till min matblogg. Ida heter jag och här hittar du recepten på vardagsmaten, helgens käk och mycket mer. Kommer tipsa om massa!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards