Direktlänk till inlägg 25 mars 2011

Kanelbullar

Av Ida Petterson - 25 mars 2011 14:30

 

   

Ingredienser:

125-150 g smör/ margarin

5 dl mjölk 

50 g jäst

0,5 tsk salt

Ev. 0,5 tsk kardemumma 

1 dl socker

14-15 dl vetemjöl (Känn efter hur mycket)


Fyllning:

Smör

Socker

Kanel


Ägg till pensling. 


Gör såhär:


Smält smöret.  I med mjölken. Värm till fingervarmt 37 grader. Smula ner jästen i en matbunke eller din asstisten. Därefter blandar du ut det med din fingervarma mjölk. Sen i med alla kryddor. Därefter sist mjölet. Var försiktig med de, ta lite i taget så det hinner bakas in. Ta inte för mycket så degen känns hård. Den ska vara hyffsat mjuk. Den arbetade degen jäster du nu i 30 min. När det gått 30 minuter bakar du dina bullar. Dela degen i två delar. Kavla ut dina delar. Bre på med din fyllning och rulla sedan in. Dela i 2-3 cm stora bitar och lägg i bullformar. Starta ugnen på 250 grader. Låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla därefter med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Så färdigt att grädda! 8-10 minuter i ugnen.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida Petterson - 12 april 2011 17:04


  Idag har det regnat hela dagen..:( Så jag fick agera lite. Så jag bakade ihop en sats kladdkakecupcakes. Sedan lät jag dem svalna lite och spritsade på med lite grädde. Ströslade på med lite nyhackad choklad för syns skull ;)   Ingredienser ...

Av Ida Petterson - 11 april 2011 17:56

Hejsan! Jag och älskling gjorde en kycklinggryta tillsammans igår. Fast denna gång med curry som huvudkrydda. Den blev super. Har tyvärr ingen bild på den då inte kameran var tillgänglig men receptet på den dyker snart upp!!   Puss så länge!   ...

Av Ida Petterson - 7 april 2011 19:16

        En liten blomvariant som man kan fixa till när det är bjudning. Blommorna hade börjat vissna då klippte mamma bort de fula och behöll de fina och skapade denna fina kreation.  Med lite fantasi kommer man långt!         Jag ka...

Av Ida Petterson - 7 april 2011 18:42


  Torsdagen spenaderade jag såklart eftermiddagen framför spisen, den här gången med mamma. Hon hade hittat ett superinteressant recept i en mattidning.  Nämligen en kalkonfilégryta med linser och till de bulgur och en klick crème frachie. Jag tär...

Av Ida Petterson - 6 april 2011 14:38


  (Vi hade kalas i lördags och hade ca 15 vuxna personer att laga mat till, men minska bara mängden efter din bjudning.)   Fläskfilégryta med dragon    (ca 15 portioner)    Ingredienser   3st gullökar 5 filéer 2 msk torkad dragon 2 ...

Presentation


Hej! Välkommen till min matblogg. Ida heter jag och här hittar du recepten på vardagsmaten, helgens käk och mycket mer. Kommer tipsa om massa!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards